Uutiset
Tervetuloa 22.5.2024 klo 17–18 webinaariin liikennevakuutuslain uudistuksesta – lähetä kysymykset etukäteen
10.5.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan loppukauden kalenteri on vahvistettu
10.5.2024
Kilpa-ajoneuvojen turvavarusteet suojaavat ja haastavat – koulutuksessa pyrittiin löytämään helpoin tapa pelastaa kuljettaja
7.5.2024
AKK:n toimisto ja asiakaspalvelu avoinna keskiviikkona 8.5.2024 poikkeuksellisesti klo 8.30-10.30
7.5.2024
Asfalttikunkkuun yli tuhat ilmoittautunutta
30.4.2024
KITI-järjestelmä uudistuu 2024 aikana – uudet ominaisuudet ja parannukset käyttöön asteittain
29.4.2024
Asfalttisprintin SM-sarjan kolmas osakilpailu on peruttu
29.4.2024
Kuulumisia liittovaltuuston kevätkokouksesta sekä viestinnän työpajasta
27.4.2024
Pasi Mäenpää AKK Sports Oy:n hallituksen uusi puheenjohtaja – Marco Mäkinen ja Tommi Muilu mukaan hallitukseen
25.4.2024
Haetaan pienoisautoilun TSM-10 ja C-12 -luokille yhteistä luokkayhteyshenkilöä
25.4.2024
Rattiputken kiinnittäminen driftingissä
12.1.2023
Driftingin lajiryhmä on saanut harrastajilta yhteydenottoja rattiputken sääntöjen mukaisista kiinnityksistä. AKK:n ja FIA:n turvallisuusmääräykset eivät salli rattiakselin yms. kiinnikkeiden hitsaamista ns. omavalmisteiseen turvakaareen. Tämä sääntö löytyy AKK:n teknisistä säännöistä (Liite J).
www.autourheilu.fi » Säännöt » Tekniikka
ja lisäksi teknisiä sääntöjä tarkentaa lajisääntöjen tekninen osa:
www.autourheilu.fi » Säännöt » Drifting
Teknisistä säännöistä:
8.3.2 Rakenne
Kun perusrakenne on päätetty tulee siihen lisätä kaikki pakolliset lisävahvistukset ja osat. Tähän rakenteeseen voi sitten sallitut lisärakenteet lisätä. Jos ei ole erikseen mainittu tai käytetä irrotettavia liitoksia art. 253.8.3.2.4., niin kaikkien osien ja vahvistuksien tulee olla yhtä putkea.
8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30)
Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta. Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta. Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle, mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle. Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle.
Kuvan 253-29 poikittaistuki on sallittu lisärakenne, mutta kuvassa ei ole hitsattuna rattiakselin kiinnikkeitä, joten ne eivät kuulu tähän sallittuun lisärakenteeseen. Poikkeuksen tälle muodostaa luokitellut turvakehikot, joissa kehikon valmistaja on todistanut rakenteen kestävyyden ja todisteena tästä kyseiset kiinnikkeet on kuvattu myös luokitustodistuksessa.
Huomioitava on myös, että turvakaariin ei saa porata reikiä, muutoin kuin sääntöjen sallimalla tavalla ja niiden sallimiin paikkoihin.
Luokittelemattoman kehikon hitsatut kiinnikkeet tulee poistaa kaarista ja korvata pantakiinnitteisillä kiinnikkeillä, jolloin kehikkoon ei tehdä pysyvää muutosta. Sama sääntö koskee takapaloseinän kiinnikkeitä. Ainoat säännön sallimat hitsatut kiinnikkeet ovat A- ja B-pilarin vahvikelaput koriin.
Yhteystiedot
Teppo Laukkanen
Lajiyhteyshenkilö
044 030 3066
teppo.laukkanen@autourheilu.fi